Campo DC | Valor | Idioma |
dc.contributor.author | Borges, Antonádia Monteiro | - |
dc.date.accessioned | 2014-06-09T12:54:15Z | - |
dc.date.available | 2014-06-09T12:54:15Z | - |
dc.date.issued | 2008-07 | - |
dc.identifier.citation | BORGES, Antonádia. Tsotsi and Yesterday an anthropological appraisal. Vibrant – Virtual Brazilian Anthropology, Brasília, v. 5, n. 2, p. 247-267, jul./dez. 2008. Disponível em: <http://www.vibrant.org.br/issues/v5n2/antonadia-borges-tsotsi-and-yesterday-an-anthropological-appraisal/>. Acesso em: 09 maio 2014. | en |
dc.identifier.uri | http://repositorio.unb.br/handle/10482/15803 | - |
dc.description.abstract | ABSTRACT | en |
dc.description.abstract | This article compares two stories told in the cinema – Tsotsi and Yesterday – with my own analytic experience, shaped in large part by my fieldwork in South Africa. Rather than propose an examination from the out- side inwards, I propose a reading of these works of fiction guided by three different lines, taken, by the people I knew personally, to be essential to com- prehending their lives. The first are the proper names of the subjects. The sec- ond, their houses or dwelling places. And the third, their degree of proximity and importance to the people with whom they interact. Here fiction enables us to reflect not on the verisimilitude of what is filmed in relation to reality, but on the creative process that ethnography can perform in exploring the dis- tances and proximities between the history of a country and the individual biographies of their citizens. ______________________________________________________________________________ RESUMO | en |
dc.description.abstract | O presente artigo coteja duas histórias narradas no cinema – Tsotsi e Yesterday – com minha experiência analítica particular, conformada em grande medida a partir de meu trabalho de campo na África do Sul. Ao invés de propor um exame de fora para dentro, faço uma leitura dessas obras de ficção orientada por três eixos distintos, entendidos, pelas pessoas que conheci pessoalmente, como fundamentais para a compreensão de suas vidas. O primeiro são os nomes próprios dos sujeitos. O segundo, suas casas ou locais
de moradia. E o terceiro, a maior ou menor proximidade em relação à relevância das pessoas com as quais se relacionam. Aqui a fabulação dá margem para pensarmos não na verossimilhança do que é filmado em relação à realidade, mas no processo criativo que a etnografia pode desempenhar em uma reflexão sobre as distâncias e proximidades entre a história de um país e as biografias individuais de seus cidadãos. | en |
dc.language.iso | Inglês | en |
dc.publisher | Universidade Federal do Rio de Janeiro | en |
dc.rights | Acesso Aberto | en |
dc.title | Tsotsi and yesterday : an anthropological appraisal | en |
dc.type | Artigo | en |
dc.subject.keyword | Etnografia | en |
dc.subject.keyword | África do Sul | en |
dc.subject.keyword | Cinema | en |
dc.subject.keyword | Linguagem | en |
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