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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.authorMartins, Francisco Giusepe Donatopt_BR
dc.contributor.authorSilva, Francisco Gildemir Ferreira dapt_BR
dc.contributor.authorRocha, Carlos Henriquept_BR
dc.contributor.authorQueiroz, Marcelo Pereirapt_BR
dc.contributor.authorAraújo, Carlos Eduardo Freirept_BR
dc.date.accessioned2017-12-07T05:01:43Z-
dc.date.available2017-12-07T05:01:43Z-
dc.date.issued2012-07pt_BR
dc.identifier.citationMARTINS, Francisco Giusepe Donato et al. Analysis of efficiency of the regulated transportation coach operator by stochastic frontier of Cobb-Douglas and translog functions: the case of the interstate passenger coach transportation in Brazil. Journal of Transport Literature, Manaus, v. 6, 2. 3, p. 08-33, jul./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2238-10312012000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-10312012000300002&lng=en&tlng=en. Acesso em: 09 set. 2020.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/28657-
dc.description.abstractO tema sobre eficiência e produtividade de empresas que atuam em indústrias reguladas tem sido extensivamente discutido na literatura. No Brasil há poucos estudos sobre análise de eficiência e produtividade de empresas de transporte rodoviário interestadual de passageiros por ônibus (TRIP). Nesse sentido, esse trabalho tem três objetivos principais: escolher entre a função Cobb-Douglas e Translog qual a melhor função para medir a eficiência técnica no TRIP para o período de 2004-2006; comparar os escores de eficiência entre as empresas de TRIP; e fazer uma análise da dinâmica da eficiência no TRIP e os fatores que contribuíram para ganhos ou perdas de eficiência. Os resultados indicam uma queda de eficiência durante os anos analisados e que tal queda se deve provavelmente a expansão da capacidade instalada por aquisição de novos ônibus, o que pode ser uma estratégia de longo prazo para competição em quantidade. Em termos relativos, o aumento da produção de 2005 em relação à de 2004 corresponde a 4%, porém, foi acompanhada do aumento de 6% e de 26% de distância anual percorrida em km e de emprego de mão de obra (motoristas), respectivamente, e pela redução de 31% da frota utilizada, com comportamento semelhante para 2006.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherSociedade Brasileira de Planejamento dos Transportespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titleAnalysis of efficiency of the regulated transportation coach operator by stochastic frontier of Cobb-Douglas and translog functions : the case of the interstate passenger coach transportation in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeAnálise de eficiência estimando fronteiras paramétricas Cobb-Douglas e translog : o caso de empresas de transporte rodoviário interestadual de passageiros por ônibus no Brasil-
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordEficiênciapt_BR
dc.subject.keywordProdutividadept_BR
dc.subject.keywordTransportes - trânsito de passageirospt_BR
dc.subject.keywordRegulaçãopt_BR
dc.rights.licenseJournal of Transport Literature - (CC BY) - All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License. Fonte: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-10312012000300002&lng=en&tlng=en. Acesso em: 09 set. 2020.-
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.1590/S2238-10312012000300002pt_BR
dc.description.abstract1The theme about efficiency and productivity of companies that act in regulated industries have been extensively discussed in literature. In Brazil, there are just a few studies about the analysis of efficiency and productivity of interstate passenger coach transportation (trip). in this sense, this paper has three main objectives: to choose between the Cobb-Douglas and translog functions which is the best function to measure the technical efficiency on trip for the period of 2004-2006; to compare the efficiency scores among the companies of trip; and to make an analysis of the efficiency dynamic on trip and the factors that contributed for the gains and losses of the efficiency. It can be a strategy to competition in a long term. The results indicate a loss of efficiency during the years analyzed and this loss is probably due to the expansion of the capacity installed by acquisition of new buses, it can be a strategy to compete in quantity. The increase in production in 2005 based on 2004 is 4%; however, it was accompanied by an increase of 6% and 26% of annual distance traveled in km and employment of labor (drivers,) respectively, and 31% reduction in fleet use, with similar results for 2006.-
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