Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/26017
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_ProjetoBancoMundial.pdf86,33 kBAdobe PDFView/Open
Title: Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira
Other Titles: From the political project of the World Bank to the political-pedagogic project of Brazilian public schools
Authors: Silva, Maria Abádia da
Assunto:: Banco Mundial
Políticas educacionais
Projeto político pedagógico
Issue Date: Dec-2003
Publisher: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Citation: SILVA, Maria Abádia da. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cadernos CEDES, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/ghxkCxNyHpsGrB9PQP4GybT/?lang=pt#. Acesso em: 10 ago. 2021.
Abstract: Este artigo analisa as relações estabelecidas entre a equipe de diretores, técnicos e conselheiros do Banco Mundial, autores de um projeto político para a educação pública que conta com a conivência da equipe brasileira do Ministério da Educação (MEC). A autora revela as relações de poder entre as equipes e afirma que ocorre uma apropriação das estruturas institucionais educacionais do país por meio do desenvolvimento de projetos, programas e planos que alcançam o interior da escola pública, entre eles o projeto político-pedagógico.
Abstract: This paper analyzes the relationships amongst the following groups: the World Bank's directors, technicians, and counselors who promoted a political project for public education supported by the Brazilian group, from the Department of Education (MEC). The author points out the power the relations between both sides and the appropriation of the Brazilian institutional structures of education through the development of projects, programs, and plans that reach the inner environment of public schools, one of which is the political-pedagogic project.
metadata.dc.description.unidade: Faculdade de Educação (FE)
Departamento de Teoria e Fundamentos (FE TEF)
Licença:: Cadernos CEDES - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/ghxkCxNyHpsGrB9PQP4GybT/?lang=pt#. Acesso em: 10 ago. 2021.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622003006100003
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/26017/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.