Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/26717
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_AbordagemGestalticaPsicopedagogia.pdf644,76 kBAdobe PDFView/Open
Title: Abordagem gestáltica e psicopedagogia : um olhar compreensivo para a totalidade criança-escola
Other Titles: Gestalt approach and psychopedagogy : a comprehensive look to the child-school totality
Authors: Dusi, Miriam Lúcia Herrera Masotti
Neves, Marisa Maria Brito da Justa
Antony, Sheila
Assunto:: Psicopedagogia
Aprendizagem
Crianças
Gestalt-terapia
Issue Date: Aug-2006
Publisher: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Citation: DUSI, Miriam Lúcia Herrera Masotti; NEVES, Marisa Maria Brito da Justa; ANTONY, Sheila. Abordagem gestáltica e psicopedagogia: um olhar compreensivo para a totalidade criança-escola. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 16, n. 34, p. 149-159, ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200003. Acesso em: 19 mar. 2021.
Abstract: O presente estudo visa estabelecer interface entre a abordagem gestáltica e a Psicopedagogia. Focalizam-se as teorias de base, a concepção de campo holístico-relacional a teoria do Ciclo do Contato, bem como as contribuições da Gestaltpedagogia para a compreensão do processo de aprendizagem e prática escolar. Da Psicopedagogia destaca-se sua conceituação, abrangência, processo de avaliação e intervenção junto à criança e instituição educativa; a convergência de suas bases teóricas e práticas abrangem os fenômenos aprendizagem, avaliação e intervenção na ótica gestáltica. Tal interface visa nova compreensão e ação interventiva do processo de aprendizagem, de modo a proporcionar o desenvolvimento da criança.
Abstract: The following study aims to establish an interface between gestalt approach and Psychopedagogy. Gestaltpedagogy base theories are focused, its conception of holistic-relational field, the Contact Cycle theory and the contributions for the learning process and school practices comprehension. From Psychopedagogy, its conception, amplitude and processes evaluation and intervention for the child and educative institution are pointed out; the convergence of their theoretical and practical bases enclose the learning phenomenon, the psychopedagogy evaluation and intervention from a gestaltic standpoint. The interface seeks a new comprehension and interventionist action to the learning process and school complaints, to collaborate to the child development.
Licença:: Paidéia (Ribeirão Preto) - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/paideia/a/hcDrz6QCgGwtxvW3s3kpKKc/?lang=pt#. Acesso em: 19 mar. 2021.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200003
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/26717/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.