Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/26977
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_EticaPrevencao.pdf151,53 kBAdobe PDFView/Open
Title: A ética da prevenção
Other Titles: The ethics of prevention
Authors: Bucher, Richard E.
Assunto:: Drogas - abuso - prevenção
Educação
Filosofia
Ecologia humana
Issue Date: 2007
Publisher: Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília
Citation: BUCHER, Richard. A ética da prevenção. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 23, n. spe, p. 117-123, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722007000500021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/Gz3M7WdCGSDRCkSkX5PGSMf/?lang=pt#. Acesso em: 19 mar. 2021.
Abstract: O uso de drogas é um fenômeno social complexo em que intervêm questões de valores e de sentido. Logo, a prevenção ao uso indevido de drogas, longe de ser neutra, contém elementos ideológicos que podem mascarar suas finalidades. Por esta razão, a reflexão ética sobre seus objetivos, conteúdos e procedimentos é fundamental para que suas ações tenham credibilidade e eficácia. Analisa-se criticamente a prevenção de enfoque repressivo, baseada na pedagogia do terror, à qual se opõe o modelo da prevenção pela educação. Aí, cabe à escola um papel fundamental para despertar o potencial psico-afetivo e criativo do jovem e para levá-lo a efetuar opções conscientes e responsáveis pela sua saúde. Esta é discutida no contexto amplo da ecologia humana, em que as drogas são apontadas como um dos agressores que ameaçam o equilíbrio social e ambiental, a ser resgatado a partir de uma ética da responsabilidade.
Abstract: Drug use is a very complex social phenomenon, because it reaches questions of human values and senses. Thus, the prevention of drug abuse is not neutral and involves ideological elements, able do mask its goals. Ethical reflection about its aims, contents and methods are fundamental in order that its actions obtain credibility and efficacy. The critical analysis of the repressive oriented prevention shows that it is based on pedagogy of terror, which is contrasted with the model of educational prevention. The school has a fundamental role in awakening the psycho-affective and creative potential of children and in leading them to conscious and responsible choices about their health. This one is discussed in the context of a human ecology, where drugs appear like one of the aggressors who menace the social and natural balance, to be saved by an ethics of responsibility.
Licença:: Psicologia: Teoria e Pesquisa - This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC). Fonte: https://www.scielo.br/j/ptp/a/Gz3M7WdCGSDRCkSkX5PGSMf/?lang=pt#. Acesso em: 19 mar. 2021.
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722007000500021
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/26977/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.