Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/27820
Files in This Item:
File SizeFormat 
03.pdf267,51 kBAdobe PDFView/Open
Title: Medidas de custo-eficiência dos serviços subnacionais de segurança pública no Brasil: 2001-2006
Authors: Pereira Filho, Oliveira Alves
Tannuri-Pianto, Maria Eduarda
Sousa, Maria da Conceição Sampaio de
Assunto:: Custo-eficiência
Estocástica
Segurança pública
Issue Date: 2010
Publisher: Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
Citation: Econ. Apl.,v.14,n.3,p.313-338,2010
Abstract: Calculamos índices de custo-eficiência para os serviços estaduais de segurança pública no Brasil com um modelo de fronteira estocástica e dados longitudinais 2001-2006. Estimamos uma Translog com efeitos fixos e utilizamos os salários das polícias militar e civil e delegados como preços dos fatores de produção, e o inverso da taxa de homicídios como medida do produto, além de variáveis econômico-demográficas, mercado de drogas ativo e alocação dos recursos judiciais, policiais e penitenciários como explicativas das ineficiências. Os índices de ineficiência são maiores quanto maior a participação do mercado de drogas, a razão polícia militar/polícia civil, a taxa de abandono do ensino médio e a desigualdade de renda. Já as despesas com o judiciário e o número de vagas no sistema penitenciário reduzem tais índices. São Paulo é, em média, o estado mais custo-eficiente na provisão de segurança pública enquanto o Distrito Federal é o menos.
We calculated the efficiencies with which Brazilian states provide public safety by using a stochastic frontier cost function and panel data from 2001-2006. We estimate a Translog with fixed effects where prices for the production factors are the initial salaries of military police, civil police, and precinct chiefs and the product is the inverse of the homicide rate. To explain inefficiencies we use economic and demographic variables which measure active drug markets and the allocation of judicial, police, and penitentiary expenditures. Our models indicate that inefficiencies are higher when the size of drug markets, the ratio of military to civil police, the rate of high school dropouts, and income inequality increase. On the other hand, increasing judicial expenditures and the number of prison cells reduce inefficiency. São Paulo is the most cost efficient state providing public safety, whereas the Federal District is the least cost efficient.
metadata.dc.description.unidade: Em processamento
DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S1413-80502010000300003
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/27820/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.