Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/30843
Files in This Item:
File SizeFormat 
ARTIGO_MelancoliaModernoMoveis.pdf7,81 MBAdobe PDFView/Open
Title: Melancolia do moderno : móveis esquecidos de Sergio Rodrigues
Other Titles: Modern melancholy : Sergio Rodrigues' forgotten furniture
Authors: Mari, Marcelo
Assunto:: Mobiliário
Rodrigues, Sérgio, 1927-2014
Issue Date: Apr-2017
Publisher: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
Citation: MARI, Marcelo. Melancolia do moderno: móveis esquecidos de Sergio Rodrigues. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 15, n. 29, p. 122-145, abr./jun. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202017000100122&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 16 jan. 2018. doi: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.123176.
Abstract: Ainda que Sergio Rodrigues tenha ficado notoriamente conhecido por sua poltrona Mole, não se pode esquecer de uma série de móveis desenhados por ele para escritório, que viriam a cumprir outra função na arquitetura. Eles foram concebidos pelo arquiteto para a Casa do Brasil em Roma, no palácio Doria Pamphili. Móveis que por sua funcionalidade foram esquecidos, mas que guardam no seu desenho, material e concepção final algo do mesmo otimismo inscrito na construção de Brasília. Quando se anda pelas salas e corredores da Casa Brasil, tem-se a impressão de que objetos, pinturas e particularmente os móveis traçam com exatidão cristalizada qual foi a contribuição das artes no período desenvolvimentista brasileiro.
Abstract: If Sergio Rodrigues would famously known to his Poltrona Mole, we could not forget a series of office furniture designed by himself, which fulfils another function in architecture. It was the office furniture designed for Brazil's House in the Palace Doria Pamphili, Rome. Furniture that with its functionality have been forgotten, but keep in its design, material and intention something even of the optimism registered in the construction of Brasilia. When one walk through the Casa Brazil’s rooms and corridors has the impression that the objects, paintings and especially the furniture shows exactly what was the contribution of the arts to the Brazilian developmentalism period.
Licença:: ARS (São Paulo) - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited (CC BY 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-53202017000100122&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 jan. 2018.
DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2017.123176
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/30843/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.