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Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://repositorio.unb.br/handle/10482/36333
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Titre: A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil : on being prepared to teach
Autre(s) titre(s): Um olhar crítico decolonial na formação de professoras/es de línguas no Brasil : sobre estar preparada/o para ensinar
Auteur(s): Andrade, Mariana Rosa Mastrella de
Pessoa, Rosane Rocha
metadata.dc.identifier.orcid: http://orcid.org/0000-0002-0539-0293
http://orcid.org/0000-0002-0538-2891
Assunto:: Professores - formação
Língua
Sujeito
Ensino
Decolonialidade
Date de publication: 2019
Editeur: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
Référence bibliographique: MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana R.; PESSOA, Rosane Rocha. A critical, decolonial glance at language teacher education in Brazil: on being prepared to teach. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 35, n. 3, e2019350306, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350306. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502019000300405. Acesso em: 23 jan. 2020.
Résumé: Relatos decoloniais de um licenciando nos motivaram a problematizar discursos sobre o “despreparo para ensinar línguas na escola”, recorrentes na área de formação docente no Brasil, e a cotejá-los com os relatos de outras/os licenciandas/os e de estudiosas/os da linguística aplicada, do pós-estruturalismo e do pensamento decolonial. Neste estudo interpretativista, as discussões dos temas língua, sujeito e ensino, advindos do material empírico, nos direcionaram a uma perspectiva de formação como um “projeto impossível, porém necessário” (LOPES; BORGES, 2015), e à necessidade de formar professoras/es de línguas para “conversar” (SKLIAR, 2006), haja vista a grande complexidade dos contextos de atuação docente.
Abstract: The decolonial accounts made by a student teacher motivated us to problematize discourses about the “unpreparedness to teach languages at schools”, recurrent in the area of language teacher education in Brazil, and confront them with accounts of other student teachers and of applied linguistics, poststructuralist and decolonial scholars. In this interpretive study, discussions on the themes language, the subject and teaching, coming from the empirical material, led us to a perspective of teacher education as an “impossible but necessary project” (LOPES; BORGES, 2015) and to the need to educate language teachers “to talk” (SKLIAR, 2006), in view of the great complexity of teaching contexts.
Licença:: (CC BY) - This content is licensed under a Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use and distribution, provided the original author and source are credited.
DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x2019350306
Collection(s) :Artigos publicados em periódicos e afins

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