Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/36401
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_HistoriaHistoriografiaPesquisa.pdf369,05 kBAdobe PDFView/Open
ARTIGO_HistoryHistoriographyResearch.pdf338,85 kBAdobe PDFView/Open
Title: História, historiografia e pesquisa em educação histórica
Other Titles: History, historiography and research in historical education
Authors: Martins, Estevão Chaves de Rezende
Assunto:: História - estudo e ensino
Historiografia
Narrativas históricas
Issue Date: 2019
Publisher: Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
Citation: MARTINS, Estevão C. de Rezende. História, historiografia e pesquisa em educação histórica. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 74, p. 17-33, mar./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.63035. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000200017. Acesso em: 03 jun. 2020. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
MARTINS, Estevão C. de Rezende. History, historiography and research in historical education. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 74, p. 17-33, mar./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.63035. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000200017. Acesso em: 03 jun. 2020.
Abstract: O pensamento histórico, cuja articulação produz a consciência histórica, conduz todo agente racional humano a produzir sobre si e sobre seu meio ambiente uma narrativa histórica, fator de identidade (própria e social) e feitora de cultura. A cultura histórica como meio ambiente intelectual envolvente da educação histórica esteia-se, ao menos desde a cientificização da História a partir de meados do século 19, em dois pilares: a narrativa histórica em geral e a narrativa historiográfica em particular. A relevância para a pesquisa em educação histórica da interação e do diálogo entre essas narrativas e de sua interdependência é argumentada neste artigo.
Abstract: Historical thought, whose articulation produces the historical consciousness, leads every rational human agent to produce about himself and his environment a historical narrative, factor of identity (own and social) and factor of culture. Historical culture, as an intellectual environment encompassing historical education, has been based, at least since the scientification of history from the mid-19th century, on two pillars: the historical narrative in general and the historiographical narrative in particular. The relevance to historical education research of the interaction and dialogue between these narratives and their interdependence is argued in this article.
Licença:: (CC BY)
DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.63035
Appears in Collections:Artigos publicados em periódicos e afins
UnB - Professores Eméritos

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/36401/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.