Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unb.br/handle/10482/6603
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1998_ EversonLopesFrossard.pdf866,27 kBAdobe PDFView/Open
Title: Escola : "risonha e franca? " : "representações douradas", "representações de chumbo" e configuração atual no cotidiano brasiliense(1960-1990)
Authors: Frossard, Everson Lopes
Orientador(es):: Mello, Maria Therezinha Ferraz Negrão
Assunto:: Educação - aspectos sociais
Brasília (DF) - história
Issue Date: Jul-1998
Abstract: O presente trabalho tem como ponto de partida a problematização do '"Clichê" - "Escola, risonha e franca" tantas vezes mesmerizado ou reproduzido parafrasticamente em diferentes espaços discursivos. Tendo Brasília como cenário principal, o estudo tem como suportes empíricos fontes plurais trabalhadas em sintonia com a Linha de Pesquisa: História - Discurso, Imaginário e Cotidiano. Pós- Graduação em História/UnB. Assim, modulações do cotidiano da instituição escolar são consideradas em temporalidades que abarcam os primórdios da capital da República, os tempos de ditadura e o tempo presente. Ao longo de 3 capítulos, subcorpora constituídos de falas de atores sociais (professores e estudantes), discurso midiático em gênero distintos e uma breve incursão na "retórica das imagens", subsidiaram o pretendido acompanhamento entre falas e condições peculiares de sua emergência. Consideradas como "imagens caleidoscópicas" as representações trabalhadas são pontuadas, ao final, por um posicionamento do pesquisador quanto às transformações do cenário vigente. Para tanto, o imaginário radical tem, sem dúvida, um inestimável papel. _______________________________________________________________________________________ ABSTRACT
This work has it's starting point centered around the problemizing of the clichê "The School, Cheerful and Sincere", so many times mesmerized or paraphrastically reproduced within different discoursive spatia. Brasília is the main scenery for the study, and empiricai support comes from plural sources developed in tune with the recearch line: "History - Discourse, Imaginary and Quotidian", within the Post Graduate Program of the Faculty of History of the University of Brasília. The modulations of the quotidian detected in the "school" as an institution are considered within temporalities that encompass: the early days of the Capital of the Republic, the epoch of the dicatorship government, and present times. Through three chapters, subcorpora constituted by speeches of social actors (teachers and pupils), mediatic discourses in different genera and also a brief incursion within the "rethoric of the images", establish subsidies for the aspired" sense accompaniaments" , based on the relationship between the speeches and the peculiar conditions of their emergency. Considered as "kaleidoscopical images",there presentations that were object of study are punctuated in the last part by aposture of the researcher ,inface to the changes of the current scenery. For such, the concept of “radical imaginary" has undoubtely a invaluablel role.
Description: Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Humanas, Departamento de História, 1998.
DOI: FROSSARD, Everson Lopes. Escola: "risonha e franca? ": "representações douradas", "representações de chumbo" e configuração atual no cotidiano brasiliense(1960-1990)
Appears in Collections:Teses, dissertações e produtos pós-doutorado

Show full item record " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/jspui/handle/10482/6603/statistics">



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons