http://repositorio.unb.br/handle/10482/9735
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2011_MariaGildivaneSoaresSilva.pdf | 949,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Title: | Práticas sociais e manifestações culturais : a percepção de mulheres em cargos de chefia do IFBA - Campus Salvador |
Authors: | Silva, Maria Gildivane Soares da |
Orientador(es):: | Souza, Eda Castro Lucas de |
Assunto:: | Cultura organizacional Cultura - Brasil Escolas - organização e administração |
Issue Date: | 14-Dec-2011 |
Data de defesa:: | 16-Jul-2011 |
Citation: | SILVA, Maria Gildivane Soares de. Práticas sociais e manifestações culturais : a percepção de mulheres em cargos de chefia do IFBA - Campus Salvador. 147 f., il. Dissertação(Mestrado em Educação)-Universidade de Brasília, Brasília, 2011. |
Abstract: | O objetivo deste trabalho é identificar, na percepção de gestoras, as práticas de
gestão vistas como manifestações culturais no Instituto Federal da Bahia – Campus
Salvador, no período de 1993 a 2008. Para isso, foram tratados os conceitos: cultura; cultura nacional; gênero e cultura; trabalho e gênero. Realizou-se um estudo de caso a partir do modelo de D’Iribarne que visualiza a cultura organizacional através das práticas sociais identificadas como manifestações culturais, além de seu
histórico envolvendo a cultura nacional e a própria gestão. As categorias de D’Iribarne utilizadas nesta pesquisa foram: senso de dever; qualidade de cooperação; definição de responsabilidades; percepção de controle; relações hierárquicas; sanções; regulação e problemas. Entrevistas semiestruturadas com
tabulação de dados e análise de conteúdo foram realizadas. Identificou-se práticas
organizacionais como participações em reuniões e em comissões, cumprimento de
horários e de atividades, convocações, convites para trabalho, diálogos e mediante
essas, características da cultura brasileira que interferiram nas práticas organizacionais a exemplo das relações de amizade, das relações pessoais, do
jeitinho, da aversão aos comandos, à hierarquia, às normas, às regras, às rotinas, às leis, entre outras. A cultura brasileira, através da história da Instituição e de manifestações culturais, está presente nas práticas organizacionais, algumas com maior evidência e outras em menor grau. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT The current study focus identifying on female managers their perception over managerial practices who seen as cultural manifestations at the Centro Federal de Educação da Bahia – CEFET, now namely Instituto Federal de Ensino e Tecnologia da Bahia – IFBa., on Salvador Campus during the period of the 1993 up to 2008. For this purpose notions of culture, national cultural, culture and gender and labor and gender were investigated. A study case was applied from the framework proposed by D’Iribane which envisages culture in the organizations through social practices identified as cultural manifestations, besides the history and the management within. The categories applied by D’Iribane here regarded are sense of duty, quality of cooperation, definition of responsibilities, decision making, control of perception, hierarquical relationships, regulations, problems and sanctions. Semistructured interviews were conducted along with data compilation and content analysis. Some organization practices, such as participation in meetings and committees, attendance to all activities, activities accomplishments, invitations to work presentation, summonings and dialogues were observed and though these others like friendly relationships, personal relationships, “the Brazilian way of doing things” the hatred to authority as well as to hierarchy, to rules, to routines, to laws among other things were regarded as Brazilian characteristics in the organization management field. The Brazilian culture is present in the organization management practices through the cultural manifestations and through the history of instituions. Some of them are more evident, others not that much. |
metadata.dc.description.unidade: | Faculdade de Educação (FE) |
Description: | Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2011. |
metadata.dc.description.ppg: | Programa de Pós-Graduação em Educação |
Appears in Collections: | Teses, dissertações e produtos pós-doutorado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.