http://repositorio.unb.br/handle/10482/36211
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ARTIGO_EntreGlobalRegional.pdf | 322,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Title: | Entre o global e o regional : circulação da arte no salão da primavera nos anos de 1970 |
Other Titles: | Between global and regional : circulation of art the spring salon in the 1970s |
Authors: | Oliveira, Emerson Dionisio Gomes de Coelho, Aguinaldo Caiado de Castro Aquino |
metadata.dc.identifier.orcid: | http://orcid.org/0000-0002-3705-1667 http://orcid.org/0000-0002-5591-8834 |
Assunto:: | Salões de arte Política cultural Artes visuais Arte - Brasília (DF) |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Instituto de Estudos Brasileiros |
Citation: | OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de; COELHO, Aguinaldo Caiado de Castro Aquino. Entre o global e o regional: circulação da arte no Salão da Primavera nos anos de 1970. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 73, p. 194-209, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i73p194-209. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0020-38742019000200194. Acesso em: 23 jan. 2020. |
Abstract: | O artigo pretende apresentar e discutir o Salão Global da Primavera (SGP) de 1973, realizado em Brasília e Goiânia. A partir de pesquisa documental, entrevistas, depoimentos e registros, mostramos quais agentes e contextos constituem o salão e seu funcionamento. Nesse tocante, defendemos que o SGP contribuiu para a constituição de um sistema das artes na região, inserido numa coligação do Estado com empresas de comunicação presentes no Centro-Oeste. Tomamos, assim, o salão como evento sintoma de uma aproximação entre políticas culturais do momento, a expansão da TV Globo para Brasília (1971) e a institucionalização das artes visuais no Centro-Oeste. Concluímos que o evento responde a demandas distintas nas duas cidades, configurando de modo distinto as cenas brasiliense e goiana. |
Abstract: | The article aims to present and dicuss the Global Spring Salon (GSS) of 1973 that took place at Brasília and Goiânia. Using documental research, interviews, statements and registries we show which agents and contexts constitute the salon and its inner workings. In this regard, we hold that the GSS contributed to the constitution of a system of arts in the region, inserted within a partnership between State and companies from the communication sector at Brazil’s the Center-West. We thus view the Salon as an event synthomatic of an approchement between the time’s cultural policies, the expansion of the Globo television network at Brasília (1971) and the institucionalization of visual arts at the Center-West. We conclude that the event responds to distinct demands at either city, shaping the Brasília and Goiânia scenes differently. |
Licença:: | (CC BY-NC) |
DOI: | https://doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i73p194-209 |
Appears in Collections: | Artigos publicados em periódicos e afins |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.