http://repositorio.unb.br/handle/10482/36355
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ARTIGO_RoleCreativityGraduate.pdf | 510,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Title: | The role of creativity in graduate education according to students and professors |
Other Titles: | O papel da criatividade na pós-graduação segundo estudantes e professores |
Authors: | Fleith, Denise de Souza |
metadata.dc.identifier.orcid: | http://orcid.org/0000-0001-7512-8023 |
Assunto:: | Criatividade (Educação) - ensino superior Pós-graduação Docentes Estudantes universitários |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas |
Citation: | FLEITH, Denise de Souza. The role of creativity in graduate education according to students and professors. Estudos de Psicologia (Campinas), Campinas, v. 36, e180045, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275201936e180045. Disponível em: http://scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2019000100203. Acesso em: 23 jan. 2020. |
Abstract: | Esta pesquisa teve como objetivo examinar o papel da criatividade no contexto da pós-graduação, sob a ótica de estudantes e professores. Foram conduzidas entrevistas semiestruturadas com seis discentes e seis docentes de pós-graduação de uma universidade particular e outra pública. Os tópicos abordados incluíam relevância, concepção e características da criatividade, bem como práticas favoráveis e inibidoras. Para análise dos dados, utilizou-se a Teoria Fundamentada nos Dados. Constatou-se que tanto alunos como professores consideram a criatividade fundamental para o desenvolvimento da pós-graduação, mas ambos pontuaram barreiras de ordem pessoal e institucional à promoção do pensamento criativo. Parcerias, trabalho em equipe, diferentes estratégias de ensino e interdisciplinaridade foram apontados como fatores promotores da criatividade. Por outro lado, avaliação de programas de pós-graduação, aulas repetitivas e burocracia foram barreiras à criatividade mencionadas pelos participantes. Sugere-se a realização de estudos futuros, envolvendo observação em sala de aula, estudo de casos e medidas psicométricas. |
Abstract: | The aim of this research was to examine the role of creativity in the context of graduate studies from the perspective of students and professors. Semi-structured interviews were held with six students and six postgraduate professors from both a private and a public university. The topics covered included relevance, conception, and characteristics of creativity, as well as educational practices that foster and inhibit creativity. Grounded Theory was used to analyze the data. Both students and professors considered creativity as fundamental for the development of graduate education, but both have indicated personal and institutional barriers for the promotion of creative thinking. Partnerships, teamwork, different teaching strategies and interdisciplinarity were pointed out as factors that enhance creativity. On the other hand, the participants mentioned the evaluation of postgraduate programs, repetitive classes and bureaucracy as barriers to creativity. Future studies, involving classroom observation, case studies, and psychometric measurements, are suggested. |
Licença:: | (CC BY) |
DOI: | https://doi.org/10.1590/1982-0275201936e180045 |
Appears in Collections: | Artigos publicados em periódicos e afins |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.